8 Mart 2012 Perşembe

Sallanmaktan Kim Usanır?



Benim kızım usanmaz... Hatta minik bebeklerin çoğu değil usanmak, sallanmaya doyamazlar bile... Sallanmak küçük bebeklerin hayatlarındaki en önemli ve sihirli faaliyetlerden biridir. Derde deva, sadre şifadır bu sallanma hadisesi çoğu zaman.Benim bebeğim bazen sanki canı çok yanarmışcasına ağlar; iki tıngırdatırsanız hemen ağlamayı bırakıp uhulet ve suhuletle serçe gibi etrafa bakmaya başlar. Bir açıdan bu geçiş bana mucizevi geliyor ve fazla düşünmeden sallamaya devam ediyorum. Ama bir taraftan da bebeklerin niye bu kadar sallanmaya düşkün olduğu kızımı salladığım süre boyunca zihnimi kurcalamaya devam ediyor. 
Aslında tüm insanlar sallamaya tepki gösterir; sallanmak herkesi bir gevşetir, uykusunu getirir. Bir çok insanın yetişkinliğinde de hoşuna gider bu sebepten, otobüste uyuyanlarımız çoktur. Ancak küçük bebeklerin bir işe başlarken sonunu hesap etmediklerini varsayarsam, "beni sallasınlar da gevşeyip, uyuyayım" diye düşünmediklerini söyleyebilirim. Benim bulabildiğim bu bebişlerin sallanmayı sevmesinin iki sebebi olabilir ki bunlar sırf benim tahminlerim...
Birinci olarak bebekler 9 ay boyunca sürekli hareket eden bir varlığın içinde yaşıyorlar. Bu da anne karnında baya bi sallandıkları anlamına geliyor. Nasıl ki bebek doğduğunda anne karnındaki pozisyonu, sesleri falan arıyorsa bu sallantıyı da arıyor olabilir. Hatta bu sallantı bebeğe rahm-i maderin güvenini sağlayıp onları dünyanın sesine, ışığına ve yabancılığına duydukları huzursuzluktan kurtarıp, gönül rahatlığıyla kendilerini uykuya bırakmalarını sağlıyor olabilir. 
İkinci teorim ise şu; bu bebeklerin en çok korktukları ya da hoşlanmadıkları şeylerden biri de yalnız kalmak. Asla yalnız kalmak istemiyorlar; yalnız kalmaya karşı sürekli tetikteler. Aynen birer dedektör gibi yalnız kalır kalmaz hemen alarmları çalmaya başlıyor... Ama tam tersine uykuya geçerken kontrolü elden bırakıp, dış dünya ile ilişkileri kesip, gözlerini kapatmaları lazım... Ee o zaman nasıl anlayacaklar yalnız olup olmadıklarını? İşte burada annenin sallama modu devreye giriyor. Anneyi sallama moduna alıyorlar böylece gözlerini açmaya ya da sesleri dinlemeye gerek duymadan birinin varlığını, yalnız olmadıklarını hissederek uykuya güvenli bir geçiş yapıyorlar....
İşte benim bu sallanma merakından çıkarabildiğim anlamlar bunlar, siz ne dersiniz?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder